Rijles in Australië maakt ouders gek

0
848

P plates - als je oefent voor je Australisch rijbewijs

Een nieuwe regeling voor het behalen van het rij-examen drijft ouders in Australië soms tot wanhoop.

Onder de nieuwe regelingen moeten mensen die hun rijbewijs willen halen eerst hun “P-Plates” krijgen. Met deze oefenvergunning moeten vervolgens 120 “vlieguren” gemaakt worden, onder begeleiding van een volwassene, meestal de vader of moeder. Pas ná deze 120 uur mag iemand “op” voor het rijexamen.

Dit leidt tot ongewenste situaties: duizenden jongeren stellen door deze enorme test hun rij-examen langer uit dan ze anders zouden doen. Anderen zijn minder eerlijk, en vervalsen het logboek waarin de uren worden bijgehouden. Eén onderzoek van de NRMA (zeg maar, de ANWB van New South Wales) concludeert dat dit bij 14% van de jongeren het geval is. Bij 40% is zelfs sprake van het vervalsen, intentie tot vervalsen, of bekendheid met iemand die vervalst.

De Road Traffic Authority (RTA) stelt echter dat het wel meevalt.

Vorig jaar hebben ze slechts 84 mensen betrapt. Echter, met 240.000 jongeren die oefenen, impliceert de statistiek van de NRMA dat er op enig moment 33.000 mensen sjoemelen. Hoewel de overheid dreigt met zware straffen, lijkt de pakkans vooralsnog dus nihil.

Wanhopig over rij-examen

Veel jongeren besluiten zelfs maar helemaal geen rij-examen te doen, en met de  P-plates te blijven rijden. Ook ouders worden gek, zich afvragend hoe ze in hemelsnaam 120 uur moeten volkrijgen. Voor de familie Laverack is de situatie zelfs helemaal uitzichtloos. Dit gezin werd 16 jaar geleden gezegend met een vijfling, die nu allemaal willen leren rijden. De ouders staan dus voor een uitdaging: 600 uur lang naast een beginnend chauffeur, met afslaande motoren, schakelfouten, en continue de kans op fouten.

“My husband and I looked at each other and laughed. I understand the laws are out there, I understand the reason why we’re doing this but far out, it’s just a lot, a lot of hours”, aldus de moeder. De kinderen zijn niet van plan om vals te spelen. Inmiddels zijn ze bij de eerste aangeland bij 33 uur. Hij verwacht de 120 uur dit jaar niet te halen.

Afgezien van de tijd, zien ouders ook een financieel probleem: autorijden kost geld en benzine wordt steeds duurder.

Lobby voor alternatief

De Austrlaian Driver Trainer Association roept op tot een aanpassing van het systeem. Volgens deze organisatie zou elk uur dat onder begeleiding van een professionele rij-instructeur wordt gereden moeten worden geteld als drie uur. Dit met een maximum van 10 een-urige lessen. Voor de hierboven genoemde familie zou dit de te maken rijtijd verminderen met 150 uur, oftewel, een kwart van het totaal.

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.