Sydney op de schop

0
442
helaas, hier stond een impressie van Circular Quay zoals het zou moeten worden. De afbeelding is echter niet meer beschikbaar.

De Cahill Express Way tegen de vlakte, het station van Circular Quay verplaatsen, Darling Harbour geheel opnieuw inrichten en een enorm congrescentrum bij centraal station. Zo maar een greep uit de plannen die de gemeente van Sydney voor ogen staat wanneer wordt nagedacht over Sydney in 2030.

Clover Moore, de burgemeester, stelt dat hij Sydney graag zou veranderen in een duurzame, globale metropool, die verweven is in het wereldwijde netwerk. Ze stelt dat de stad er niet alleen veel mooier zal uitzien, maar daarnaast ook veel duurzamer zal zijn, aangezien het plan ook voorziet in een aantal gasgestookte electriciteitscentrales. “Sydney can be one of the worldhelaas, hier stond een impressie van Circular Quay zoals het zou moeten worden. De afbeelding is echter niet meer beschikbaar.‘s leading green cities and become internationally recognised as an environmental leader with sustainable development, sustainable transport and sustainable green energy transformers. This can be our point of competitive advantage with other world cities”, aldus de burgemeester, die haar eerste ambtstermijn niet op haar lauweren wil rusten. Daarnaast zou Georgestreet worden veranderd in een voetgangersgebied. Nu is deze straat nog een van de drukste wegen in het centrum.

Autoluw

Behalve het afsluiten van deze straat heeft de stad nog meer verrassingen in petto: een aantal van de grotere wegen, waaronder de Cahill Expressway, maar ook de Westelijke ringweg, worden afgebroken, terwijl ook het aantal parkeerplaatsen drastisch zou moeten worden teruggebracht. Dit zou mensen moeten ontmoedigen om de auto richting centrum te nemen.

Overigens is het op dit moment al veel makkelijker om je bestemming via het openbaar vervoer (of zelfs lopend) te bereiken dan met de auto.

Parken

Ook voorziet het plan in een aantal nieuwe parken, waaronder een Darling Harbour Park, dat zou moeten worden gefinancierd uit de opbrengst van het geplande congrescentrum. Veel wegen zouden ondergronds moeten gaan, met bovengronds ruimte voor groen. Hierdoor zou een park moeten ontstaan dat van de waterkant tot aan Haymarket strekt. Dit is ongeveer 80% van de oppervlakte van Hyde Park.

De Premier van New South Wales is positief over de plannen:“Sydney has huge unrealised potential and there are still too many legacies of bad planning from the ’50s and ’60s that we need to overcome”, aldus Iemma.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.